Aqua Aerobik Jak Ćwiczyć

Aqua Aerobik – wszystko, co musisz wiedzieć

Aqua aerobic to system ćwiczeń znany na świecie już od ponad 30 lat. Jest to wodna wersja aerobiku – proste ćwiczenia gimnastyczne połączone z pływaniem. Te z pozoru banalne zajęcia na basenie (brzegu morza lub jeziora) mają wiele zalet, mogą znacząco poprawić nasze zdrowie, samopoczucie i wygląd.

Dlaczego Aqua Aerobic?

Być może będzie to dla niektórych zaskoczeniem, ale ćwiczenia w wodzie pozwalają na znacznie skuteczniejsze spalanie tkanki tłuszczowej niż inne popularne aktywności kojarzące się z godzinami spędzonymi na sali gimnastycznej i hektolitrami wylanego potu. Jeśli dotychczasowe próby biegania, ćwiczeń na siłowni czy „współpracy” z trenerkami fitness, których programy ćwiczeniowe oglądamy w domowym zaciszu, spełzły na niczym, bo zabrakło chęci lub sił – wodny aerobik może okazać się ciekawą alternatywą.

Zanim jednak ochoczo wskoczymy do basenu, porozmawiajmy z instruktorem. Osobą nadzorującą ćwiczenia musi być wykwalifikowany trener lub fizjoterapeuta. To gwarancja, że zestaw ćwiczeń zostanie odpowiednio dopasowany do aktualnej kondycji i możliwości oraz stanu zdrowia uczestników. Dzięki temu unikniemy ewentualnych przeciążeń.

Nie od dziś wiadomo, że pływanie działa zbawiennie na kręgosłup i stawy. Problem pojawia się, gdy nie potrafimy pływać. Na szczęście w przypadku aerobiku wodnego nie ma to znaczenia, ćwiczy się na ogół będąc zanurzonym mniej więcej po pas. Jeśli tylko jesteśmy za pan brat z wodą – mamy zielone światło. Wodne zajęcia to doskonała okazja do oswojenia się z wodą dla tych, którzy z różnych względów się jej boją lub stawiają pierwsze kroki na basenie.

Czemu właśnie w wodzie?

Ten rodzaj aktywności właściwie nie ma ograniczeń. Jest to kolejna wielka zaleta aerobiku wodnego. Na zajęcia można przyjść z przyjaciółmi czy rodziną, łącząc przyjemne z pożytecznym. Aerobik wodny poprawia wydolność organizmu i jest naszą bronią m. in. w walce z celulitem czy „oponką” (która lubi tworzyć się na brzuchu – tak u pań, jak i panów), a także otyłością, która nie tylko jest groźna, ale również osłabia naszą koordynację ruchową.

Godzinna sesja w wodzie to około 500 kcal mniej. Kiedy jesteśmy zanurzeni w wodzie, nasze ciało jest lżejsze, a wtedy łatwiej i przyjemniej jest wykonywać ćwiczenia. Z drugiej strony, woda stawia lekki opór, co uruchamia większość grup mięśni. Aqua Aerobic jest także świetnym rozwiązaniem dla kobiet w ciąży, które ze względu na swój szczególny stan nie mogą uprawiać innych dyscyplin, a chciałyby zachować sprawność. Wspomaga działanie układu krwionośnego i oddechowego.

„Czym to się je”?

W trakcie każdych zajęć instruktor musi być obecny w basenie. Nieważnie, czy stoi w nim blisko krawędzi i wydaje polecenia, czy aktywnie ćwiczy, pokazując kolejne etapy treningu. Zajęciom z aerobiku wodnego towarzyszy energetyczna muzyka, której rytm narzuca tempo ćwiczeń i zagrzewa do wysiłku. Mogą one odbywać się na różnych głębokościach basenu – w zależności od stopnia zaawansowania uczestników oraz zestawu ćwiczeń. Na początek odpowiednie są pierwsze dwie głębokości czyli płytka (do pasa) i średnia (do klatki piersiowej).

Mniej popularne są ćwiczenia w wodzie głębokiej. Brak kontaktu z dnem nie dla każdego jest komfortowy, dlatego niezbędny jest wówczas dodatkowy sprzęt zwiększający pływalność, np popularne „makarony” – piankowe rurki różnej grubości, które trzyma się zwykle pod pachami, piankowe pasy wypornościowe, buty wypornościowe ze specjalną, piankową podeszwą, która wypycha na powierzchnię wody itp. Poziom zanurzenia ciała ma znaczenie, ponieważ wraz z nim zmienia się sposób, w jaki ćwiczymy. Uruchamiane są kolejne partie mięśni, zaczynamy czuć inny poziom oporu wody etc.

Oto kilka prostych ćwiczeń, które może wykonać każdy:

  • Opierając się na „makaronie” unosimy wyprostowane nogi, a następnie przyciągamy je do klatki piersiowej, skręcając w lewą stronę. Prostujemy nogi i wykonujemy to samo skręcając w prawą stronę.
  • Ponownie, opierając się na „makaronie”, unosimy wyprostowane nogi, po czym podnosimy je wyżej i opuszczamy.
  • Trzymając w rękach zanurzoną w wodzie piłkę, starajmy się odepchnąć ją od siebie, a potem przyciągnąć.

W trakcie ćwiczeń uwalniają się endorfiny zwane hormonami szczęścia. Te same, które pojawiają się w organizmie, gdy jemy czekoladę – jednak nie trzeba mieć w związku z nimi wyrzutów sumienia. Ponadto zajęcia w wodzie – podobnie jak pływanie – likwidują stres, który kumuluje się w naszym ciele, co przejawia się w postaci napiętych, często bolących mięśni (np. karku). Jeśli zatem chcemy poczuć się zmęczeni, ale szczęśliwi, bez wyciskania siódmych potów w siłowni, za to z przyjemnością – Aqua aerobic stwarza taką możliwość.

0 shares
Previous Post

O Tour de Pologne, rowerze królowej Wiktorii i modzie na pedałowanie

Next Post

Boska czekolada

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *