Pełen relaks

Zmysł węchu pełni w naszym życiu niebagatelną rolę – to za jego pośrednictwem kształtują się nasze wrażenia, emocje i postrzeganie określonych miejsc i sytuacji. Węch wpływa nie tylko na nasze wspomnienia, ale także wybory i zachowania – zarówno te życiowe, jak i konsumenckie. Nie bez przyczyny obiekty zrzeszone w sieci Harmony Polish Hotels korzystają ze zdobyczy marketingu sensorycznego. Zapach wpływa bowiem nie tylko na wizerunek hotelu, ale przede wszystkim na dobre samopoczucie Gościa podczas pobytu.

Zmysł powonienia odgrywa w życiu człowieka ogromną rolę – substancje zapachowe dostarczają wielu ważnych informacji – zarówno o czyhającym niebezpieczeństwie (ulatniający się gaz, nieświeże pożywienie), jak i o czekającej nas przyjemności (płynącej z dobrego posiłku czy pobytu w przyjemnym miejscu). Jak zapach wpływa na nasz stan psychofizyczny? Komunikacja emocji za pomocą zapachów opiera się w głównej mierze na naszym pierwszym doświadczeniu z ich udziałem – raz nabyte skojarzenie z danym zapachem zostawia w nas trwały ślad i już zawsze będzie automatycznie wywoływać u nas określony nastrój. Upodobanie poszczególnych zapachów to kwestia indywidualna, lecz większość z nas pozytywnie odbiera zapachy kwiatów – róża, lawenda, bergamotka działają odprężająco, mięta, tymianek, czy cytryna – orzeźwiają. Dlatego też zapachy te są najczęstszą bazą perfum. Ponieważ udowodniono, że zapachy wpływają na nasze emocje, myślenie oraz zachowanie, coraz więcej firm, sklepów oraz hoteli decyduje się na wykorzystanie aromatyzacji i aromamarketingu. Karolina Kurczak z firmy Aroma Projekt uważa, że pojęcia te oznaczają coś znacznie więcej niż przyjemny zapach unoszący się w powietrzu. – Aromamarketing to tworzenie wyjątkowego klimatu wnętrza poprzez rozpylanie odpowiednio dobranego zapachu w celu osiągnięcia określonych celów biznesowych, sprzedażowych i wizerunkowych. Jest to nowoczesna dziedzina marketingu, element marketingu sensorycznego, oddziałującego bezpośrednio na zmysły i emocje ludzi – wyjaśnia.

Pamięć zapachu

Choć powszechnie uważamy, że to przede wszystkim klimat i nastrój panujący w danym hotelu wpływa na to, jak go postrzegamy oraz czy czujemy się w nim komfortowo, warto uświadomić sobie, że w procesie tej oceny ogromną rolę odgrywa właśnie zapach. – Otaczający nas świat postrzegamy wszystkimi zmysłami. Wśród nich zmysł węchu zajmuje szczególne miejsce, wpływając na to, jak odbieramy i oceniamy otoczenie, a co za tym idzie także miejsce, w którym się znajdujemy, np. hotel, do którego przyjechaliśmy. Dlatego w obiektach hotelowych coraz częściej świadomie stosowany jest aromamarketing, czyli świadome kreowanie pozytywnych wrażeń zapachowych – zwraca uwagę Magdalena Toboła – Specjalistka ds. PR i Marketingu w MCC Mazurkas Conference Centre & Hotel****. Warto podkreślić, że zmysł węchu to jedyny zmysł człowieka, którego nie jesteśmy w stanie wyłączyć. – Spokojnie oddychający człowiek wykonuje dziennie około 20 000 wdechów, średnio 15 na każdą minutę. 75% emocji w ciągu dnia wywoływanych jest poprzez zapachy – zauważa Karolina Kurczak z Aroma Projekt.

Poczuj się jak w domu

Nie inaczej jest podczas pobytu w hotelu. Z badań Premium Scenting wynika, że przyjemny, odpowiadający nam zapach w hotelowym lobby czy pokoju działa na większość z nas w sposób odprężający i kojący, co jest szczególnie ważne po długiej i męczącej podróży. – Badanie przygotowane przez AromaCorp dowodzi także, że konkretny zapach wywołuje u nas natychmiastowe wspomnienia i uczucia silniej niż jakiekolwiek inne bodźce zmysłowe. Każdy chciałby poczuć się w hotelu choćby częściowo jak u siebie i staje się to możliwe dzięki temu, że dany obiekt posiada unikalny zapach właściwy tylko dla tego miejsca – zupełnie tak, jak w domu – dodaje Jakub Kmieciak, Managing Director z AromaCorp. Potwierdza to Madalena Toboła, która tak mówi o doświadczeniach w zakresie wprowadzania aromamarketingu w hotelu Mazurkas: – Od wielu już lat wzmacniamy tożsamość naszej marki poprzez moc delikatnych zapachów, które są rozpoznawalne i docenianie przez naszych stałych Gości. Deklarują oni, że „nasz” zapach bezsprzecznie kojarzy im się właśnie z MCC Mazurkas i często, już jadąc do nas, są w stanie go odtworzyć w swojej pamięci zapachowej – mówi. Podróżując, tęsknimy na domem, co rodzi w nas naturalną potrzebę więzi z miejscem, w którym akurat się znajdujemy. Dlatego priorytetem każdego hotelu jest zbudowanie atmosfery komfortu oraz niewymuszonej swobody. Świadome działania z zakresu marketingu zapachowego to świetne dopełnienie innych aktywności podejmowanych przez obiekty w tym obszarze. – Zapach jest ściśle związany z przyjemnością i dobrym samopoczuciem, wspomnieniami i pamięcią. W związku z tym wpływa na nasz stan emocjonalny i nastrój, co sprawia, że czujemy się dobrze w danym miejscu i chętnie do niego wracamy. Także podczas pobytu w hotelu zapach łączy się w odczuciach Gościa z tym, co widzi i słyszy, z tym, czego doświadcza, przebywając w danym obiekcie – wyjaśnia Magdalena Toboła.
Zapachy dostarczają nam wielu ważnych informacji o otoczeniu, ale potrafią także wpływać na stan naszego umysłu, sprawność fizyczną, nastrój, a także reakcje fizjologiczne. Siła zapachu jest wszechstronna – w zależności od bodźca może on wpływać na jakość snu (delikatna woń kwiatów czy sosnowego lasu), redukować stres i napięcie (lawenda, melisa, jaśmin, pomarańcza), a także poprawiać koncentrację (cytryna, truskawki, mięta). Warto podkreślić, zapach decyduje także o wyborze partnera życiowego – badania naukowe dowodzą, że to właśnie nasz nos decyduje o uczuciu miłości. To, czy postrzegamy daną osobę jako atrakcyjną, zależy feromonów – bezzapachowych substancji wytwarzanych przez nasze gruczoły dokrewne. Zważywszy na to, jak dużą kontrolę nad nami może mieć zapach, warto uzmysłowić sobie jego znaczenie i świadomie wykorzystywać zapachy do kreowania określonych nastrojów czy stanów.

Beata Pałac

Tags:
0 shares
Previous Post

Tenis ziemny

Next Post

Hotele z artystyczną duszą

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *