Jak się opalać zdrowo

ABC bezpiecznego opalania

Słońce to nieocenione źródło witaminy D odpowiadającej za prawidłowy rozwój i mineralizację kości oraz prawidłowe działanie układu odpornościowego. To też najlepsze lekarstwo na spadek nastroju. W nadmiarze może być jednak niebezpieczne dla zdrowia.

Zbyt długa ekspozycja na promienie słoneczne grozi bolesnymi oparzeniami, udarem słonecznym, a nawet rakiem skóry.
Słońce to jedno z najbogatszych źródeł witaminy D. Podobno wystarczy tylko 15 minut pobytu na słońcu dziennie, by uzupełnić niedobory tej witaminy. A jest ona dla organizmu niezwykle ważna. Jak wykazały badania, niedostateczna ilość witaminy D przyczynia się do rozwoju krzywicy u małych dzieci, a u dorosłych do osteoporozy. Niedobór witaminy D zwiększa też ryzyko rozwoju otyłości, chorób układu krążenia (szczególnie nadciśnienia tętniczego), cukrzycy, chorób zapalnych oraz nowotworów, m.in. prostaty, piersi i jelita grubego.

Słońce to też poprawiacz nastroju. Pod wpływem słońca zwiększa się poziom neuroprzekaźników poprawiających nasze samopoczucie, takich jak serotonina, nazywana czasem hormonem szczęścia. To ten sam hormon, który wzrasta pod wpływem jedzenia czekolady. Podobnie jednak jak z czekoladą, w przypadku słońca także trzeba kierować się umiarem. Zbyt długie przebywanie na słońcu może grozić bolesnymi oparzeniami, udarem słonecznym, a nawet rakiem skóry. Słońce odpowiada także za starzenie się skóry. Pod jego wpływem dochodzi do wytworzenia nadmiernej ilości wolnych rodników, które uszkadzają włókna kolagenowe i elastyny, w konsekwencji czego powstają liczne drobne zmarszczki, a skóra staje się wiotka, traci jędrność i elastyczność.

Zdrowe opalanie

Bez kremu ani rusz

Jak więc korzystać bezpiecznie ze słońca? Przed każdą długotrwałą ekspozycją na promienie słoneczne, należy nałożyć krem ochronny. Powinien on chronić zarówno przed promieniowaniem UVB, jak i UVA – skróty te oznaczają różniące się długością fali rodzaje promieniowania ultrafioletowego. Preparaty chroniące wyłącznie przed promieniowaniem UVB znacznie wydłużają czas przebywania na słońcu, powodując jednocześnie większe narażanie skóry na równie szkodliwe promieniowanie UVA. Wybierając kosmetyki ochronne, osoby z jasną karnacją oraz dzieci powinny stosować te z wysokimi filtrami, czyli ze współczynnikiem ochronnym SPF (Sun Protection Factor) >30. Prawidłowo zastosowany kosmetyk z filtrem zapewnia ochronę na około 2 godziny. Po tym czasie należy powtórnie go nałożyć.

Aby ograniczyć negatywne skutki promieni słonecznych, trzeba też odpowiednio wybrać czas opalania. Zaleca się unikania ekspozycji na słońce w godzinach największego nasłonecznienia, czyli między 11a16. Przebywając na słońcu, warto pamiętać także o nakryciu głowy. To właśnie przez brak odpowiedniego nakrycia głowy najczęściej dochodzi do udaru. Podczas bezpośredniej i długiej ekspozycji na promienie słoneczne, to właśnie głowa nagrzewa się najbardziej, co może spowodować udar słoneczny. Może on się objawiać bólem i zawrotami głowy, osłabieniem, nudnościami, wymiotami czy zaburzeniem widzenia.

Pamiętaj o nawodnieniu

W upalne dni koniecznie należy nosić ze sobą wodę. Gdy przebywamy na słońcu, nietrudno o odwodnienie, dlatego regularnie powinniśmy uzupełniać płyny. Warto, abyśmy co godzinę wypijali minimalnie szklankę wody, a także jedli świeże owoce i warzywa. Według zaleceń Instytutu Żywności i Żywienia dorosły człowiek powinien wypijać nawet 2,7 litra wody dziennie, a w upalne dni ta ilość powinna być zwiększona o litr.

Przed planowanym opalaniem powinno się zrezygnować z nakładania kosmetyków i perfum. Niektóre mogą bowiem powodować reakcje fotonadwrażliwości, czyli przesadną reakcję skóry na promieniowanie słoneczne. Może dojść do poważnych oparzeń lub, objawiających się dopiero kilkanaście godzin po ekspozycji na słońce, stanów zapalnych, obrzęku, pokrzywki, nasilonego świądu. Trzeba też pamiętać, że w podobne reakcje ze słońcem mogą wchodzić niektóre leki, nawet te dostępne bez recepty.

Korzystanie ze słońca z umiarem przynosi wiele korzyści. Warto jednak pamiętać, że w nadmiarze może być ono niebezpieczne dla zdrowia. Pamiętanie o odpowiedniej ochronie, pozwoli uniknąć groźnych skutków opalania i bez stresu cieszyć się piękną pogodą.

Tags:
0 shares
Previous Post

Perliste słoneczne prosecco

Next Post

Hotel Krasicki – Lidzbark Warmiński

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *