Spaceruj z kijkami

Można go uprawiać w każdym wieku i niezależnie od kondycji. Jest znakomitą terapią przy problemach ze stawami i kręgosłupem czy układem krążenia. Do tego pozwala spalać tkankę tłuszczową i wyrobić kondycję. Nordic walking, bo o nim mowa, jest świetnym sposobem aktywnego spędzania wolnego czasu o każdej porze roku.

Nordic walking to w najprostszej definicji – spacer z kijkami. Ruchy ramion, stóp, bioder i całego ciała, są podobne do tych, które wykonujemy podczas spaceru. Czym więc się różni? Przede wszystkim nordic walking jest o wiele bardziej energiczny i przynosi znacznie więcej korzyści dla zdrowia niż zwykły spacer.

Pomysł narciarzy

Nordic walking, co w wolnym tłumaczeniu oznacza „wędrówki nordyckie”, narodził się w Finlandii w latach 20. XX wieku. Narciarze szukali tam letniej alternatywy dla sportu, który uprawiali zimą. Chodziło o to, by móc zadbać o ogólną sprawność i pracować nad techniką o każdej porze roku. Tak powstał pomysł chodzenia z kijkami. Nie wymagał on śniegu ani zakładania nart, a pozwalał ćwiczyć technikę ruchu ramion i poprawiać kondycję.
Nordic walking szybko podbił serca nie tylko narciarzy, ale i tych osób, które szukały nowego sposobu na uprawianie aktywności fizycznej. Od kilku lat można mówić o prawdziwym boomie na spacery z kijkami. Wynika on przede wszystkim z prostoty tego sportu. Nordic walking poleca się każdemu, niezależnie od wieku, a szczególnie osobom starszym, bo nie ma żadnych przeciwwskazań do jego uprawiania, natomiast można czerpać z niego mnóstwo korzyści. Jest znakomitą terapią przy problemach ze stawami i kręgosłupem czy układem krążenia.

Marsz po zdrowie

Nordic walking angażuje do pracy aż 90 proc. mięśni człowieka. Wymaga pracy zarówno rąk, jak i brzucha, pleców i nóg. Wzmacniane są kości (więc mniejsze ryzyko osteoporozy) oraz mięśnie ramion, barków, tułowia, brzucha, całych nóg i pośladków. Poprawia koordynację ruchową, zwiększa wytrzymałość mięśni, pozwala wypracować siłę i kondycję. Spacer z kijkami jest o wiele mniej urazowy niż inne sporty – kijki chronią przed upadkami – oraz mniej kontuzjogenny. Dzięki temu, że spacer jest dość energiczny, pozwala spalać kalorie. Uważa się, że podczas nordic walkingu kalorie spalamy o 46 proc. intensywniej niż podczas marszu, ale obciążenie dla stawów i kręgosłupa (w przypadku równego podłoża) jest o wiele mniejsze. Do tego wykonuje się go na świeżym powietrzu, a ruch i aktywność na świeżym powietrzu dotleniają cały organizm, poprawiając jego wydolność oraz wspomagając pracę serca.

Na każdą kieszeń

Nordic walking nie wymaga też ponoszenia dużych nakładów finansowych. Wystarczy zaopatrzyć się w wygodne buty, profesjonalne kije, odzież sportową i… można spacerować. Kijki dobiera się do wzrostu. Warto więc poradzić się fachowca, który pomoże odpowiednio je dopasować. Polska Federacja Nordic Walking poleca, by zaczynając przygodę z kijkami, zasięgnąć porady profesjonalnego trenera. Choć technika chodu nie jest skomplikowana – łatwiej i lepiej ją opanować w obecności instruktora. Wystarczy godzinne szkolenie, by nauczyć się właściwej techniki marszu. Ważne jest także, by nauczyć się, jak wykonać rozgrzewkę. To od niej powinno zaczynać się każdy spacer z kijkami.

Rodzinny spacer

Nordic walking można uprawiać przez cały rok, a chodzić z kijkami można po każdej powierzchni. Warto zachęcać do spacerów całą rodzinę. To świetna okazja do wspólnego spędzania czasu, zwiedzania okolicy i przebywania na świeżym powietrzu. Aby ten sport wciąż cieszył i przynosił radość, warto wyszukiwać na spacery nowe trasy. Mogą to być leśne ścieżki czy parkowe alejki. Dzięki temu, spacerując z kijkami, będziemy poznawać nowe miejsca, podziwiać przyrodę – a to sprawi, że ta aktywność nigdy się nie znudzi.

Ciekawostki o nordic walkingu

  • Angażuje 90 proc. mięśni ciała
  • Pozwala spalić do 46 proc. więcej kalorii niż zwykłe chodzenie
  • Zwiększa efekt aerobowy nawet o 25 proc. w porównaniu ze zwykłym chodzeniem
  • Zmniejsza obciążenie stawów
  • Zwiększa wytrzymałość partii nóg, ramion i pleców
  • Poprawia kondycję i koordynację
  • Rozwija siłę
  • Spacer z kijkami na świeżym powietrzu, zwłaszcza przy dobrej pogodzie, poprawia nastrój i polepsza samopoczucie
  • Ruch i aktywność na świeżym powietrzu dotleniają cały organizm, poprawiając jego wydolność oraz wspomagając pracę serca
  • Sport bardzo łagodny, bezpieczny dla stawów i kręgosłupa, niekontuzjogenny
  • Nordic walking można uprawiać cały rok, również zimą

Tags:
0 shares
Previous Post

Kraków przyciąga zimą

Next Post

Kuchnia naturalna – z czym to się je?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *